تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۷:۱۹
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۹۹۳۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

‌ سرنوشت بازار ارز چه می‌شود؟| نرخ تثبیت شده دلار چقدر است؟

‌می‌متالز - دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است دولت تمام آنچه را که امکان پذیر بوده در بخش مدیریت تقاضای ارز به کار گرفته است. به همین دلیل اقدامات جدید دولت تاثیر چندانی روی قیمت‌ها نخواهد گذاشت.

به گزارش می‌متالز، دکتر مرتضی افقه، دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از افزایش نرخ دلار سود می‌برد؟ توضیح می‌دهد: معتقد نیستم که دولت از این شرایط سود می‌برد، زیرا اگر فرض بگیریم که سودی به دست می‌آورد، نکته اینجاست که زیان روانی و از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی این رویکرد خیلی بیشتر از منافع آن است.

او درباره اینکه آیا دولت می‌تواند نرخ دلار را کنترل کند؟ می‌گوید: دولت با توجه به شرایط تحریمی فقط می‌تواند روی بخش تقاضا مدیریت کند.

دکتر افقه درباره تاثیر اقداماتی مانند اینکه دیگر به افراد اسکناس دلار تحویل نمی‌دهند، نیز عنوان می‌کند‌: به نظرم دولت قبلی و فعلی همه آنچه را که در بخش مدیریت تقاضا می‌شده، انجام داده‌اند. به همین دلیل اقدامات جدید تاثیر چندانی روی قیمت‌ها نخواهد داشت.

آن طور که دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز توضیح می‌دهد تازمانی که مساله عرضه ارز که به رفع تحریم‌ها وابسته است، حل نشود نرخ دلار در بازار تثبیت نمی‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که چه متغیر‌هایی روی افزایش نرخ ارز تاثیر می‌گذارد؟ نیز به جام‌جم آنلاین می‌گوید: متغیر‌های فعال سیاست خارجه، مساله تحریم و تنش‌های منطقه‌ای است.

دکتر افقه درباره دلیل کاهش نرخ دلار پیش از تعطیلات نوروز توضیح می‌دهد: پس از سفر آقای گروسی به ایران خوشبینی‌هایی در بازار شکل گرفت، چراکه برخی فکر کردند، مساله انرژی هسته‌ای حل می‌شود. در کنار این خوش‌بینی خبر‌هایی که درباره توافق ایران و عربستان منتشر شد نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرد. لازم به یادآوری است که یکی از دلایل هجوم برای تامین ارز وجود تنش‌های منطقه‌ای است.

قیمت تثبیت شده دلار

‌ سرنوشت بازار ارز چه می‌شود؟| نرخ تثبیت شده دلار چقدر است؟

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این پرسش که چرا پس از تعطیلات نوروزی شاهد ادامه کاهش یا حتی تثبیت نرخ ارز نیستیم؟ نیز بیان می‌کند: نرخ ارز به این دلیل افزایش پیدا کرده است که این روز‌ها خبر تکمیلی مناسبی درباره این مسائل منتشر نشده است.

به گفته او اگر تنش‌های منطقه‌ای کاهش پیدا کند و به سمت حل مساله تحریم برویم، افزایش قیمت‌ها متوقف خواهد شد.

دکتر افقه درباره اینکه اگر چنین شرایطی ایجاد شود، نرخ دلار چقدر کاهش خواهد یافت؟ عنوان می‌کند: به نظرم اگر در عمل نیز تنش منطقه‌ای کاهش پیدا کند و به سمت حل مشکل تحریم نیز برویم. بعید به نظر می‌رسد که که قیمت دلار از ۴۰ یا ۴۵ هزار تومان کمتر شود، چراکه سایر متغیر‌های اقتصادی خودشان را با این رقم تطبیق داده‌اند.

دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه می‌دهد: اگر نرخ دلار یک تا دو ماه روی یک عدد بماند، بعید است در بلند مدت کاهش پیدا کند، شاید اعلام توافق به یکباره شوک وارد کند و قیمت دلار کمتر از ۴۰ هزار تومان نیز شود. اما به نظرم دوباره به حدود ۴۰ تا ۴۵ هزارتومان بر می‌گردد.

چرا قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد؟

او در پاسخ به این پرسش که چرا پس از کاهش نرخ دلار شاهد کاهش قیمت‌ها نیستیم؟ عنوان می‌کند: دلایل مختلفی برای این مساله وجود دارد. برای نمونه بی‌اعتمادی بخش تولید و توزیع در این بین تاثیر گذار است، چراکه براساس تجربه‌ای که دارند کاهش قیمت را در کوتاه مدت باور نکرده و تا مدت‌ها دربرابر آن مقاومت می‌کنند.

این درحالی است که در حدود دو سال گذشته نیز قیمت ارز ثبات نداشته است تا بتوان نتیجه گرفت که با کاهش قیمت ارز در کوتاه مدت یا میان مدت قیمت کالا‌ها کاهش پیدا می‌کند یا نه؟

دکتر افقه ادامه می‌دهد: علاوه بر این وقتی قیمت دلار بالا می‌رود برخی تولید کنندگان برای پیشگیری از گران‌تر شدن نسبت به خرید مواد اولیه بیشتر اقدام می‌کنند. به همین دلیل وقتی قیمت کاهش می‌یابد در برابر آن مقاومت می‌کنند، تا زیان کمتری ببینند؛ بنابراین تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.

روند کاهشی ارزش پول ملی

‌ سرنوشت بازار ارز چه می‌شود؟| نرخ تثبیت شده دلار چقدر است؟

مساله دیگری که این روز‌ها جامعه را نگران کرده است، روند کاهشی ارزش پول ملی است. دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما درباره روند کاهش ارزش پول ملی چیست؟ و آیا همچنان این روند ادامه پیدا می‌کند؟ می‌گوید: متاسفانه اگر مساله تحریم‌ها برطرف نشود این روند همچنان ادامه خواهد داشت، چراکه ورودی ارز به کشور محدود است. علاوه بر این بخش تولید و مصرف نیز هنوز نتوانسته نیاز‌های داخلی را تامین‌کند. این درحالی است که واردات نیز به اندازه کافی انجام نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: علاوه بر این براساس آمار‌های موجود حدود ۸۵ درصد از کالا‌های وارداتی ما کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای هستند که در تولید کالا‌های داخلی تاثیر گذار هستند؛ بنابراین تا زمانی که نیاز‌های ارزی کشور تامین نشود احتمال افزایش قیمت کالا‌های داخلی و وارداتی وجود دارد.

منبع: جام جم آنلاین

عناوین برگزیده